Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Hem » Clothes » Stella McCartney

Stella McCartney

Att varken använda läder- eller pälsmaterial i sina kollektioner är inget som hindrar designern Stella McCartneys framgångar. Inte heller att hon är dotter till en av medlemmarna i den världskända brittiska popgruppen The Beatles. Stella McCartney har gång på gång visat att hon kan stå på egna ben och inte behöver dra nytta av sin välkända pappa Paul. Stella McCartney växte upp i London och på den engelska landsbygden och tog examen från Central St. Martins 1995. Hennes första kollektion kännetecknades av utmärkt sömnad, naturligt självförtroende samt att plaggen genomsyrades av en sexig och feminin känsla. Hon presenterade inte mer än tre kollektioner innan hon 1997 utsågs till creative direktor hos Chloe i Paris och rönte där stora framgångar.

Tydliga ställningstaganden


Stella McCartney öppnade sitt modehus, som också bar hennes namn, i Paris och det hela gjordes möjligt via ett 50/50-partnerskap med Kering. Hon visade sin första kollektion under eget namn i oktober 2001. Stella McCartney, som har varit vegetarian hela sitt liv, använder inga läder- eller pälsmaterial i sina kollektioner som spänner från mer praktiska vardagskläder till accessoarer, underkläder och barnkläder. Hon har även inkluderat parfymer i sitt varumärke. Det ingår mer än 50 fristående butiker i hennes varumärkeskedja och inkluderar Soho på Manhattan, Mayfair och Brompton Cross i London, West Hollywood i Los Angeles, Palais Royal i Paris, Milano, Peking, Shanghai och Tokyo. Stella McCartneys kollektioner finns distribuerade i 77 länder genom 863 ingångar som omfattar boutiquer och varuhus samt onlineförsäljning till 100 olika länder. 2003 lanserade Stella McCartney sin första parfym, ”STELLA” och ett år senare presenterade hon ett långtids samarbete med Adidas. Den kritikerhyllade sportskollektionen Adidas by Stella McCartney har sedan dess utvecklats till att omfatta flera olika träningsinriktningar som till exempel cykling, gym, löpning, simning, tennis, vintersporter och yoga.

Ny mark som underklädesdesigner


2008 lanserade Stella McCartney en underklädeskollektion som reflekterade en modern kvinnas behov. Två år senare introducerade hon handväskan Falabella som kännetecknades av detalj i form av en flätad kedja. Väskan har blivit en av McCartneys storsäljare. 2010 lanserade designern även en barnkollektion anpassad efter dagens barn, allt från bebisar upp till 14-åringar. 2011 var det dags att utöka varumärket med solglasögon som återspeglade designerns syn på en hållbar miljö och den har senare utvecklats till att även omfatta vanliga glasögon för både barn och vuxna.
Inför sommar-OS i London 2012 utsåg Adidas Stella McCartney till brittiska landslagets creative director. Det var första gången i olympiska spelens historia som en kläddesigner skapade hela klädkollektionen för ett lands båda landslag i OS och Paralympics. Nästa stora händelse för Stella McCarty var 2016 då hon lanserade sin nya doft POP som skulle vara en doft som var i nuet, djärv och irrelevant. En doft för en ny generation kvinnor. Under sommaren samma år lanserade McCartney även sin första kompletta kollektion av badkläder. En kollektion som var naturligt feminin, naturligt självsäker och med en moderndesign utan att för en sekund kompromissa med funktion och passform. Självklart var det Stella McCartney som återigen designade kläderna till det brittiska OS-landslaget som deltog i Rio.

Ny mark som underklädesdesigner