Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Hem » Clothes » Michael Kors – modevärldens ”The man in Black”

Michael Kors – modevärldens ”The man in Black”

Han är en världens främsta modedesigner med ett varumärke som omfattar allt från kläder till accessoarer, klockor och en makeuplinje. Michael Kors har en filosofi som han aldrig frångår och som han låter genomsyra hela hans varumärke. Tv-tittare känner dessutom som den svartklädde och brutalt uppriktige domaren i Heidi Klums realityserie ”Projekt Runway”.

Kors växte upp på Long Islands i USA och hade redan tidigt i livet ett intresse för trender och mode. När han var 19 år gammal flyttade han till New York där han började arbeta som försäljare i en klädbutik som hette Lothar’s. Butiksägarna upptäckte snabbt Kors talang för färg och form och det tog inte lång tid innan de lät honom designa och utforma en kollektion för dem. Dessutom fick han dekorera skyltfönstret och se över personalen och dess kunskaper. En dag när Michael Kors höll på att arbeta med skyltningen i skylfönstret kom modechefen Bergdorf Goodman förbi butiken. Hon frågade Kors vem som var designer till kläderna och han svarade att det var han. Hon replikerade då: Ring mig när du har skapat en kollektion i ditt namn. Den unge Kors kunde inte komma hem fort nog för att börja rita på sin första modekollektion och resten, ja det är historia.

Karriären tar fart


Det tog inte mer än ett år innan Kors damkollektion gick att köpa på varuhus som Bergdorf Goodman, Saks Fifth Avenue och Bloomingdales. Det blev också starten på en karriär som skulle komma att bli mycket framgångsrik. Michael Kors behövde inte vänta länge innan han blev ett välkänt namn inom modevärlden och i dag finns hans klädkollektioner och övriga produkter spridda i butiker över hela världen. Hans kläder bärs av kändisar som Catherine Zeta-Jones, Heidi Klum, Jennifer Lopez och den tidigare presidenthustrun Michelle Obama. Michael Kors kollektioner är kända för elegans och lyx men även en perfekt balans av form och funktion. Kläderna ska kunna användas av personer som både är engagerade i sin omvärld och glamorösa och både kläderna och accessoarerna ska kunna passa in alla sammanhang. Själv säger han att hans mål alltid har varit och kommer att förbli att designa kläder som fyller hål i kvinnors garderober och får dem att känna sig självsäkra och välklädda. Tanken att kvinnor ska känna sig självsäkra finns hela tiden i designerns bakhuvud oavsett vilket segment inom varumärket som han arbetar med.

Parfym och makeup

 


Att bygga kvinnors självsäkerhet gäller även för de dofter och den makeuplinje som finns under varumärket. Michael Kors anser att smink och parfym enkelt och snabbt kan förändra kvinnors attityd och ge dem ett bättre självförtroende. Inspirationen till makeuplinjen och parfymerna hämtar Kors från sina resor och han tänker på samma sätt som när han designar kläder; han ser en garderob där det ska finnas dofter som är funktionella och lyxiga, enkla och snabba men även lediga och glamorösa. Han har en tydlig filosofi och den tänker han fortsätta att följa. Nyckeln till Michael Kors framgång är hans förmåga att lösa kvinnors garderobsproblem och skapa kläder som fungerar samtidigt som de utstrålar elegans och lyx.

Parfym och makeup